ponedjeljak, 27. svibnja 2019.

Nekoliko zabluda o hrani

Ako ste odlučili da se odreknete kafe zato što ste čuli da ćete da dehidrirate ili izbegavate jaja da biste smanjili holesterol, nemojte to da radite. Nutricionisti razotkrivaju popularne zablude koje nam nameće pseudonauka.



Kafa izaziva dehidrataciju
Pedeset odsto nas ograničava sebi broj šoljica omiljenog crnog napitka iz ubeđenja da ćemo zbog nje da izgubimo dragocenu tečnost neophodnu organizmu. Ali nije tako. "Kafa ne deluje kao diuretik na osobe koje je redovno piju", objašnjava dr Ana Granddžin iz Centra za ljudsku ishranu u Nebraski. Svaka šoljica koju popijete zapravo vam obezbeđuje tečnost i povećava nivo antioksidanasa u krvi za četiri odsto tokom naredna dva sata. Ali držite se pravila da dnevno ne prekoračite dozu od tri do četiri šolje zbog visokog sadržaja kofeina.

 

Borovnice sadrže više antioksidanasa nego drugo voće
Borovnice uživaju ugled superhrane već duže vreme, ali su istraživači sa Teksaskog univerziteta A&M otkrili da jedna šljiva sadrži istu (a ponekad i veću) količinu antioksidanasa nego šaka borovnica. "Ljudi pojedu samo nekoliko borovnica odjednom, možda kao dodatak pahuljicama ili kao ukras na torti, ali će zato uvek pojesti celu šljivu", kaže dr Luis Sisneros-Zevaljos, vođa istraživanja. Zato šljive obezbeđuju više antioksidanasa po jednoj porciji.



Kalorije više goje noću
Plašite se da večerate posle osam uveče jer su vam rekli da nećete uspeti da sagorite te kalorije? Kada su naučnici proučavali majmune koji su konzumirali 65 odsto svojih kalorija noću, otkrili su da imaju isti broj kilograma kao životinje koje su jele istu hranu, ali samo šest odsto noću.
Ugojićete se samo ako pojedete više nego što vam je potrebno, recimo ako grickate neograničene količine čipsa ispred televizora. Od normalne večere se ne goji. "Čovek ne jede samo ako je gladan, mi jedemo iz dosade, zbog umora i stresa", ističe dr Krisi Veber. "Da biste se oslobodili te navike, suočite se sa emocijama koje zapravo hranite i pozabavite se time."


 
Jaja povećavaju holesterol
Dr Brus Grifin sa Univerziteta u Sariju (Engleska) tvrdi suprotno. On je izveo sledeći eksperiment: grupa dobrovoljaca je tokom 12 sedmica bila na niskokaloričnoj ishrani i svakodnevno je konzumirala po dva jajeta. Holesterol im se nije povećao, a pošto su neki i oslabili, on se čak i smanjio. Pokazalo se takođe da jaje za doručak odlično zasićuje, pa je i to ključ uspeha za vitku figuru.

Sirće "balzamiko" je najzdraviji preliv za salatu
Ono sadrži nula masti i manje od tri kalorije na pet mililitara, pa zašto ga ne bismo voleli? Možda zato što su naučnici dokazali da salata sa malo masnoće (recimo s maslinovim uljem, malo pavlake ili sira) pomaže organizmu da apsorbuje dragocene sastojke iz povrća, recimo beta karoten i likopen. Ili još bolje, osobe koje su jele salatu uz avokado, apsorbovale su petostruko više luteina, 15 puta više beta karotena i sedmostruko više alfa karotena od onih koji su jeli samo salatu.
Dakle, sledeći put kad za ručak spremite salatu, ne plašite se da joj dodate i malo "zabranjenog voća".

I kafa bez kofeina razbuđuje
Mnogi misle da kafa bez kofeina ne može dovoljno da vas razbudi. Za divno čudo, takva kafa ipak sadrži oko 5 mg kofeina, ali od njega sigurno nećete živnuti. Naprotiv. Dr Kristal Haskel sa Univerziteta Nortambrije otkrila je da nas mala količina kofeina usporava i da zapravo sve ispod 10 mg doprinosi tome da se osećamo umornim i ne pamtimo stvari kao obično. Dakle, prestanite da pijete takvu kafu i pređite na osvežavajući biljni čaj, recimo od đumbira.

Čuvanje namirnica
Povrće i voće treba držati u frižideru
Najnovija istraživanja su pokazala da će lubenica koja se čuva na sobnoj temperaturi za dve nedelje udvostručiti količinu antioksidansa beta karotena i imaće 20 odsto više likopena nego ista takva lubenica koja se drži u frižideru. Paradajz, breskve i banane povećavaju svoju hranljivu vrednost ako ih čuvate u špajzu umesto u frižideru.

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.

Neuromitovi: Koji su najčešći?

Neuromitovi: koji su najčešći? Jeste li među onima koji misle da mi mozak ne koristimo u potpunosti? Mislite li da su ljevoruki kreativniji?...