srijeda, 27. ožujka 2013.

Emocionalna inteligencija


Emocionalna inteligencija otvara sva vrata!

Formalno, EI je sposobnost prepoznavanja i ‘obrade’ sopstvenih i tuđih osećaja, kao i sposobnost mirnog rešavanja sukoba. Povezana je s tzv. socijalnom inteligencijom, koju je prvi put opisao gospodin Torndike još davne 1920. godine.



Izuzetno visok koeficijent inteligencije (IQ) može zaista biti uzaludan ako vam nedostaje emocionalna inteligencija. Dokazano je da je ona puno važnija od racionalne inteligencije. To ne kažu samo naucnici – pogledajte svoje prijatelje i ljude s kojima komunicirate! Svi će vas više voleti i ceniti budete li prema njima susretljiviji i obzirniji, a manje će im biti važno da znate izračunati udaljenost Zemlje od Sunca na osnovu visine Keopsove piramide u Egiptu.

EI vam pomaže vam da lakše razumete sopstvene i tuđe osećaje, da uspostavite bolje odnose s ljudima – prijateljima, roditeljima, nepoznatim osobama... Dakako, važna je i da biste se bolje snalazili sami sa sobom, da biste lakše donosili odluke, nosili se s preprekama, pobedama i porazima, jednostavno - da biste bili sretniji u svakom pogledu.

Kako otkriti nedostatak emocionalne inteligencije?
Imate li često osećaj da vam ljudi iz vaše neposredne okoline namerno zagorčavaju život? Dolazite li lako u sukobe s ljudima? Padate li često u depresivna raspoloženja u kojima ne vidite smisao ničega što radite? Ako su odgovori potvrdni, vreme je da poradite na emocionalnoj inteligenciji.

Ne očajavajte, utvrđeno je da vrlo mali postotak ljudi ima zadovoljavajući koeficijent emocionalne inteligencije da bi se mogli pohvaliti kako su sretni i zadovoljni i kako se uvek ugodno osećaju u sopstvenoj koži te kako se odlično razumeju s drugima.
I još jedna dobra vest: emocionalna inteligencija može se vežbati tokom života i poboljšavati.

Počnite raditi na svojoj...

... samosvesti
To je najvažnija osobina emocionalne inteligencije. Što bolje poznajete sebe i svoje osećaje, lakše ćete kontrolisati svoje ponašanje i odlučivati kako ćete se ponašati u nekoj situaciji. Što ste svesniji svojih ciljeva i toga kakva osoba želite biti, imaćete i veću volju da to ostvarite.
Osobe s nedostatkom samosvesti obično ne znaju šta žele, zbunjene su zbog svojih osećaja i često postanu osobe koje ne žele postati, npr. crna ovca u obitelji ili luzer meseca u školi. Onda se pitaju kako to da ih drugi doživljavaju na određeni način i zašto su takve kakve jesu...
Savet: Važno je znati razlikovati svoje misli od osećaja, treba biti iskren prema sebi i otvoren prema tuđim savetima, jer nam prijatelji ili roditelji često mogu pomoći da shvatimo sopstveno ponašanje.

... samokontroli
Samokontrola nam pomaže da učimo iz svojih osećaja, da ih posmatramo što racionalnije i usmeravamo ih tako da nam koriste a ne štete. Npr. da ne dozvolimo sebi impulsivne ispade ili 'drame' (tipa vikanje i vređanje nekoga u žaru uverenosti da nam ta osoba namerno želi zlo) zbog kojih kasnije ionako zažalimo, već da delujemo 'civilizovano', ali svesno i s namerom.
Savet: Za bolju samokontrolu pomaže ona poznata izreka 'Prvo ispeci, pa onda reci'. Kontrolisite šta vam govori glasić u vašoj glavi, odnosno, čak i kad se obraćate sami sebi u mislima, budite odgovorni za svoje osećajne reakcije. To nije slabost već moć.
Kad vas neka situacija jako iritira, gledajte na to kao na 'vežbu rešavanja problema' umesto kao na nesretan tok sudbine koja se urotila protiv vas. Znajte da je problem u ponašanju, a ne u samoj osobi. Da se lakše smirite i saberete, duboko udahnite nekoliko puta. I nikad ne zaboravite sledeće: većina ljudi nije namerno zla prema vama ili vam namerno želi nešto loše, verovatno se takođe radi o ljudima s nedostatkom emocionalne inteligencije.

... samomotivaciji
To je usmeravanje snage naših osećaja prema cilju. Uključuje i maštanje o ostvarenju cilja i akciju, preduzimanje akcije da se to i ostvari. Samomotivacija je snaga i put do ostvarenja želja. Kad nešto jako želite, malo-pomalo idite prema tom cilju i nikad ne odustajte. Upornost je već pola uspeha. Samo zapamtite, birajte sredstva za ostvarivanje ciljeva jer nisu sva dopuštena!
Savet: Nemojte se sputavati: zamišljajte ono što želite, trudite se, učite, radite na svojoj svestranosti! Znajte da možete kontrolisati svoje misli i osećaje – zato neka vam misli budu pozitivne i podsticajne! Budite svesni toga što želite i budite uporni!

... empatiji
Empatija, nažalost, mnogima nedostaje jer su skoncentrisani samo na sebe i svoje osećaje. Osim razumevanja i bavljenja svojim osećajima, emocionalno pametna osoba je svesna i tuđih osećaja. Ona saoseća sa drugima i može sagledati neki problem iz perspektive druge osobe. To joj pomaže da bolje shvati situaciju, razume druge i njihov odnos prema nečemu te da lakše reši eventualne probleme. Na kraju krajeva, i da se bolje oseća jer razume razloge događanja i tuđih postupaka. Empatija je zlata vredna!
Savet: Za bolju empatiju, zaboravite da se svijet vrti oko vas, jer se ne vrti! Tu su i drugi ljudi sa svojim osećajima, jednako kompleksnim kao što su vaši. Pokušajte razumeti tuđe osećaje i staviti se u kožu drugih ljudi – verujte da svako postupa najbolje što može i zna. Podelite svoje osećaje s drugima, budite iskreni i mislite ono što govorite (to je ključ za poverenje).

Kritiku i mišljenje svakako pokušajte izražavati na blaži, lepši način (suptilnijim riječima, blažim tonom), a pripazite i na neverbalnu komunikaciju. Naucnici kažu da reči znače samo oko sedam posto komunikacije: ton i brzina govora sadrže 38 posto poruke, a 55 posto poruke se otkriva kroz govor tijela, kao što su kontakt očima, izrazi lica i kretnje.
Na kraju krajeva, mnogi su ljudi osetljivi, čak i ako vam se na prvi pogled tako ne čini. Ako nekoga ne poznajete dovoljno, budite oprezni u izražavanju svojih kritika i stavova te se pokušajte prilagoditi svojim saznanjima o toj osobi, umesto što očekujete da se ta osoba prilagođava vama!

ZAKLJUČAK
Samosvest, samokontrola, samomotivacija i empatija su put do našeg dobrog odnosa s drugim ljudima. Samo ćemo tako postati društveno uspješne osobe, koje su zadovoljne svojim odnosima s drugima i svojim životom i koje vole i poštuju druge, a drugi vole i poštuju njih.

Nedostatak ili postojanje emocionalne inteligencije kod ljudi vidi se svakodnevno na svim područjima - u porodici, u školi, u odnosu s prijateljima i rodbinom, u kontaktu s nepoznatim osobama, na poslu. Ne zaboravite da većina svega u životu što radite zavisi i o drugim ljudima.
Nitko ne živi sam za sebe, stalno moramo komunicirati s raznim ljudima i probijati se kroz život na razne načine. Da bismo bili što sretniji, važno je da razumemo svoje i tuđe osećaje, da razvijamo svoju emocionalnu inteligenciju; zato evo još nekoliko korisnih saveta:
- Analizirajte svoje osećaje umesto postupaka i motiva drugih ljudi!
- Pokušajte objektivno proceniti u kojim situacijama vi treba da se prilagođavate drugima, umesto što očekujete da se drugi prilagođavaju vama!
- Suočite se sa svojim strahovima i željama!
- Preuzmite odgovornost za svoje osećaje i sreću. Prestanite verovati da drugi određuju kako ćete se vi osećati. Nemojte dozvoliti da druge osobe 'kroje' vašu sreću!
- Razvijajte hrabrost i sledite svoj instinkt i osećaje!

tvorac grada forum

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.